اکثر برنامه های رسانه های اجتماعی، مانند اینستاگرام و توییتر، از یک  الگوریتم توصیه فیلتر مشترک استفاده می کنند که قبل از ارائه لیستی از آن  افراد، شاخص های مختلف را بررسی می کند. قبل از ادامه، ذکر این نکته ضروری  است که اینستاگرام الگوریتم لیست پیشنهادی را عمومی نکرده است.
در  نتیجه، نمی ‌توانیم شاخص ‌های دقیق آن پیشنهادات را تعریف کنیم. بنابراین  اینها ویژگی های اساسی هستند که تقریباً در همه برنامه های رسانه های  اجتماعی یافت می شوند.

 پیشنهادات اینستاگرام می تواند بر اساس فاکتورهای رفتاری و یا دسترسی هایی باشد که ما به صورت آگاهانه یا ناآگاهانه در شکل گیری آنها دخالت داریم البته واضح است که رفتارها و عملکرد ما در این برنامه مدام تغییر می کند و برای همیشه ثابت نمی ماند. اما دسترسی ها بر اساس آن چه در هنگام نصب برنامه به آنها اجازه دادیم و یا بعد از نصب در آن تغییراتی ایجاد کرده ایم ثابت می ماند .

اینستاگرام عادات شما را ردیابی می‌کند

 اینستاگرام  عادات روزانه شما را  ردیابی می‌کند و می‌تواند به دیگران نیز اجازه دهد  تا این کار را انجام  دهند. قابلیتی که به‌طور پیش‌فرض روشن شده است، آخرین  باری که شما آنلاین  بوده‌اید یا در واقع هم‌زمان با آنها آنلاین هستید،  به دنبال‌کنندگان نشان  می‌دهد. با توجه دقیق، یک بیننده می‌تواند زمانی که  شما بیشترین فعالیت را  دارید یادداشت کند و این موارد را با عکس‌های  مناسب مرتبط کند.

فرض کنید در انتظار اتوبوس از  خودتان عکس گرفتید.  سپس برای چند روز متوالی در یک زمان مشابه وارد  اینستاگرام می‌شوید. بیشتر  آنها هر زمان که حوصله‌شان سر می‌رود از  رسانه‌های اجتماعی استفاده  می‌کنند. در این حالت، زمانی که منتظر حمل‌ونقل  عمومی هستید از آن استفاده  می‌کنید. این به فالوورهای شما می‌گوید که هر  روز در ساعت مشخصی از خانه  بیرون می‌روید.

اینستاگرام اطلاعاتی در مورد نحوه  استفاده شما از  برنامه خود جمع‌آوری می‌کند. که به اختصار در قسمت لیست پیشنهادی به آن  پرداخته شد. اما نکته مهم که اکثر کاربران کمتر به آن توجه می کنند این است  که اینستاگرام  از  طریق تبلیغ‌کنندگان مختلف و برنامه‌های تحت نظارت متا  مانند فیس بوک و واتساب مجموعه‌ای از اطلاعات را درباره شما دریافت می‌کند.  این شامل اطلاعاتی  درباره نحوه استفاده از برنامه‌های دیگر، وب‌سایت‌هایی  که بازدید می‌کنید و  دستگاهی که استفاده می‌کنید می‌شود و از این اطلاعات  برای  ایجاد یک نمایه تبلیغاتی استفاده می‌کند که به اینستاگرام امکان  می‌دهد محتوا و تبلیغات مرتبط‌تری را برای شما ارائه دهند.

۱- بر اساس فالوور شما: ممکن است پست های فردی را صفحه  او دنبال کرده باشید اما او را فالو نداشته باشید. در این حالت، افرادی که  شما آنها را دنبال نمی کنید ممکن است در لیست پیشنهادی ظاهر شوند، به خصوص  در پیشنهادات برتر.

۲- ارتباطات متقابل: فرض کنید A و B فالوور هم  هستند. همچنین B و C هم یکدیگر را در اینستاگرام دنبال می کنند. سپس شانس  بیشتری وجود دارد که C پیشنهاداتی برای دنبال کردن A دریافت کند.

 ۳- دوستان فیس بوک: همانطور که همه می دانیم، مالک فیس  بوک و اینستاگرام یک شرکت است. بنابراین، اگر فقط در فیس بوک (نه در  اینستاگرام) ارتباطات متقابل دارید، ممکن است همان شخص را در لیست پیشنهادی  اینستاگرام خود مشاهده کنید.

 ۴- تعامل با پروفایل: اگر فردی را در اینستاگرام جستجو  کنید و شروع به واکنش و نظر دادن روی پروفایل او کنید، احتمال بیشتری وجود  دارد که بعد از چند روز آن شخص در لیست پیشنهادی برای دنبال کردن ظاهر شود.

 ۵- تعامل با پست: اگر می روید و شخصی را جستجو می کنید و  در مورد اکثر پست های او نظر می دهید و آن را با دیگران و به صورت عمومی  به اشتراک می گذارید، آن افراد ممکن است در لیست پیشنهادی اینستاگرام شما  ظاهر شوند.

 ۶- جستجوها: این پیشنهادات همچنین می تواند بر اساس جستجوهای انجام شده توسط شما در حساب ها باشد.

 ۷- دنبال کردن گروه‌ های یکسان (اتصال در علایق): اگر  شما و شخصی دیگر از گروه‌ های مشابهی پیروی می ‌کنید و هر دو در گروه فعال  هستید، آن شخص ممکن است در فهرست پیشنهادی شما ظاهر شود.

 ۸- کاوش فید: افرادی که در فید جستجو مشاهده کرده اید.

در واقع به زبان ساده تری می توان گفت اینستاگرام، مانند سایر پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی، حجم عظیمی از  داده‌های کاربران را جمع‌آوری و پردازش می‌کند. اگرچه این لزوما به این  معنی نیست که آنها از ما جاسوسی می‌کنند، اما نگرانی‌های جدی در مورد حریم  خصوصی و امنیت ما ایجاد می‌کند. در ادامه، توضیح خواهیم داد که اینستاگرام  چه داده‌هایی را جمع‌آوری می‌کند، چگونه از آن استفاده می‌کند:

 اینستاگرام به دوربین شما دسترسی دارد

 اگر به آن اجازه دهید، اینستاگرام  می‌تواند به تمام عکس‌ها و ویدیوهای موجود در گالری دوربین شما دسترسی  داشته باشد. این محتوا شامل فیلم و عکس‌هایی که اخیرا گرفته‌اید و حتی  فایل‌های قدیمی‌تر هم می‌شود.

 اگر خدمات موقعیت مکانی عکس‌ها یا  ویدیوهای شما فعال باشد، اینستاگرام می‌تواند اطلاعات موقعیت جغرافیایی  مرتبط با آن فایل‌ها را هم جمع‌آوری کند. این امکان به اینستاگرام اجازه  می‌دهد تگ‌های موقعیت مکانی را نمایش دهد یا مکان‌هایی را برای پست‌های شما  پیشنهاد کند.

اینستاگرام همچنین می‌تواند  متادیتا را از عکس‌ها و ویدیوهای شما جمع‌آوری کند، از جمله اطلاعات مربوط  به دستگاه، تنظیمات دوربین، مهرهای زمانی و موارد دیگر.

اینستاگرام به میکروفون شما دسترسی دارد

 اگر انتخاب کنید که صدا را با  استفاده از ویژگی‌های اینستاگرام مانند استوری یا ویدیوهای زنده ضبط کنید،  برنامه صدای ضبط شده از طریق میکروفون شما را جمع‌آوری می‌کند. در حالی که  از نظر فنی امکان‌پذیر است، هیچ مدرک مستقیمی وجود ندارد که نشان دهد  اینستاگرام صداهای ضبط شده از میکروفون شما را خارج از زمانی که از برنامه  برای ضبط خود استفاده می‌کنید، جمع‌آوری می‌کند یا خیر. با وجود این،  بسیاری از مردم نگران تبلیغات هدفمندی هستند که از صوتی اینستاگرام بدون  اجازه ضبط شده است.

اینستاگرام به مخاطبان شما دسترسی دارد

 هنگامی که به اینستاگرام اجازه  دسترسی به مخاطبیان خود را می‌دهید، این برنامه می‌تواند اطلاعاتی مانند  نام دوستان، شماره تلفن، آدرس ایمیل و تصاویر نمایه شما را از لیست مخاطبان  شما جمع‌آوری کند.  همچنین به افراد، حساب‌ها،  گروه‌های فیس‌بوک و صفحات فیس‌بوکی که به آنها متصل هستید دسترسی دارد. و  بدتر از آن، زمانی که مخاطبان را از دستگاه دیگری آپلود، همگام‌سازی یا  وارد می‌کنید، آن اطلاعات را نیز جمع‌آوری می‌کند.

 اینستاگرام موقعیت مکانی شما را ردیابی می‌کند

 اینستاگرام حجم زیادی از داده‌های موقعیت مکانی را جمع‌آوری می‌کند، از جمله:

  • موقعیت جغرافیایی: اینستاگرام  زمانی که به برنامه اجازه دسترسی به GPS دستگاه خود را می‌دهید یا زمانی که  پست‌های خود را با یک مکان خاص برچسب‌گذاری می‌کنید، داده‌های موقعیت  مکانی دقیق را جمع‌آوری می‌کند.
  • آدرس اینترنتی و نقاط دسترسی  وای‌فای: اینستاگرام همچنین اطلاعات موقعیت مکانی تقریبی شما را بر اساس  آدرس IP یا نقاط دسترسی وای‌فای نزدیک شما جمع‌آوری می‌کند. این امر به  اینستاگرام کمک می‌کند تا موقعیت مکانی عمومی شما را تعیین کند، حتی اگر  داده‌های GPS خود را به اشتراک نمی‌گذارید.  
  • تاریخچه موقعیت مکانی:  اینستاگرام می‌تواند تاریخچه مکان‌هایی را که قبلا بازدید کرده‌اید ذخیره  کند تا توصیه‌های شخصی‌سازی شده ارائه دهد، خدمات مبتنی بر موقعیت مکانی  خود را بهبود بخشد، یا محتوای مرتبط را بر اساس مکان‌های قبلی به شما ارائه  دهد.

اینستاگرام و فیسبوک می‌توانند شنود کنند؟

نکته مهم و سخن پایانی : 

همواره وقتی برنامه ای را نصب می کنید به صورت کاملا ناخودآگاه دسترسی هایی را به برنامه مذکور می دهیم که باعث استفاده های ذکر شده می گردد حال چگونه این موارد را به گونه ای صحیح مدیریت کنیم 

 - زمانی که از اینستاگرام استفاده نمی‌کنید از سیستم خارج شوید.

- فعال بودن فناوری‌های متا را برای اینستاگرام غیرفعال کنید.

 - مجوزهای میکروفون را خاموش کنید.

-دسترسی به دوربین را غیرفعال کنید.

- دسترسی به موقعیت جغرافیایی را خاموش کنید.

 - وضعیت فعالیت را مدیریت کنید.

- از ویژگی Allow Selected Photos استفاده کنید.

 - از پیام‌رسانی مستقیم اینستاگرام استفاده نکنید.

- از طریق اینستاگرام وارد اپلیکیشن‌ها یا وب‌سایت‌ها نشوید.