بلک فرایدی چیست؟

بلک فرایدی آخرین جمعه سال بعد از روز شکرگزاری در تقویم‌های میلادی  است. در واقع در این روز خرده‌فروشان وسایل خود را برای فروش گذاشته و  تقریباً تمامی مغازه‌ها و کسب‌وکارها در آمریکا و سایر کشورهای دنیا، روی  اجناس خود تخفیف می‌گذارند. جمعه سیاه یا همان بلک فرایدی، به صورت غیر  رسمی به عنوان روز خرید برای تعطیلات سال نو شناخته می‌شود. درگذشته این  روز تنها روزی برای فروش اجناس خرده فروشان بود، اما امروزه فروشگاه‌های  بزرگ و حتی آنلاین‌شاپ‌ها هم در این تخفیف‌ها شرکت می‌کنند.

تاریخچه بلک فرایدی

تاریخ اولین باری که از کلمه جمعه سیاه استفاده شد، به سال ۱۸۶۹ باز  می‌گردد. جالب است بدانید که این تاریخ و استفاده از این کلمه، در واقع هیچ  ربطی به خرید کریسمس و سال نو نداشت. این روز در واقع روزی بود که قیمت  طلا در آمریکا به شدت سقوط داشت. این افت ارزش طلا تا سال‌ها روی اقتصاد  آمریکا تاثیر منفی گذاشت.

اما اولین باری که این عبارت به خرید کریسمس ارتباط پیدا کرد، اواخر دهه  ۵۰ و اوایل دهه ۶۰ در فیلادلفیا بود. در آخرین جمعه سال، مردم برای خرید  کریسمس و سال نو روانه مراکز خرید و مراکز شهر فیلادلفیا می‌شدند و ترافیک  بسیار سنگینی در این منطقه ایجاد می‌شد. مشغله پلیس راهنمایی به قدری در  این روز زیاد می‌شد که این روز برای آن‌ها تبدیل به یک کابوس شده بود. به  همین دلیل هم پلیس این شهر از کلمه جمعه سیاه برای توصیف این ترافیک سنگین  استفاده کرد.

بلک فرایدی یا جمعه سیاه چیست؟ - بهترین کمپین‌های بلک فرایدی - نوین هاب

بیگ فرایدی

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، این روز برای پلیس‌های راهنمایی  رانندگی خیلی روز سخت و کلافه‌کننده‌ای بود و در واقع می‌توان با قاطعیت  گفت که عبارت بلک فرایدی یا جمعه سیاه برای آن‌ها بار منفی داشت. اما  خرده‌فروشان که این روز را به‌عنوان بهترین روز سال می‌شناختند و  می‌توانستند تمامی وسایل خود را به راحتی بفروشند، از این که یک اسم با بار  منفی روی آن گذاشته شود استقبال نکردند. به همین دلیل هم شروع کردند به  استفاده از کلمه بیگ فرایدی یا جمعه بزرگ. هر چند که این اسم خیلی  تأثیرگذار نبود و روی زبان‌ها نیفتاد، اما باز هم باعث شد تا از بار منفی  این کلمه کم شده و مردم به‌خاطر خرافات و سایر دلایل این چنینی، دست از  خرید در این روز بر ندارند.

تخفیف جهانی!

ایده بلک فرایدی در دهه ۷۰ و ۸۰ هم ادامه داشت. در واقع در این دهه‌ها  بود که این کلمه بر سر زبان تمامی مردم آمریکا افتاد و خرده فروشان و عمده  فروشان همه از آن سود کردند. مردم همگی در همین روز برای خرید به بازارهای  مختلف می‌رفتند و برای کریسمس و سال نو خرید می‌کردند. رقابت بین فروشندگان  کم‌کم شدت گرفت و اعمال تخفیف‌های عمده روز بلک فرایدی شروع شد. با شروع  دهه ۹۰ و قدم‌گذاشتن به سال‌های ۲۰۰۰ به بعد، بلک فرایدی دیگر تنها یک رسم و  یک روز برای خرید سال نو در آمریکا نبود. این عبارت در سطح جهانی معروف شد  و فروشنده‌های سراسر دنیا در این روز روی اجناس خود تخفیف می‌گذاشتند تا  فروش بیشتری داشته باشند.

تاریخچه بلک فرایدی چیست ؛ جمعه سیاه حراج کالا چه روزی است | تاخرید راهنمای  خرید

چگونه جمعه سیاه تبدیل به نوامبر سیاه شد؟

در طی سالیان سال، محبوبیت جمعه سیاه رفته‌رفته بیشتر شد. با افزایش  استقبال مردم از خرید در روز بلک فرایدی، رقابت بین فروشنده‌ها هم افزایش  پیدا می‌کرد. دیگر رقابت اصلی تنها بر سر تخفیف گذاشتن بر روی اجناس نبود.  این که چه فروشنده‌ای زودتر از همه تخفیف‌های بلک فرایدی خود را شروع کند  هم اهمیت بسیار زیادی داشت. فروشگاه‌هایی مانند والمارت، تارگت، بست بای و  بسیاری فروشگاه‌های بزرگ یا زنجیره‌ای دیگر، همگی به دنبال این بودند که  تخفیف‌های خود را زودتر از رقیبان شروع کرده و مشتری‌های بیشتری را به سمت  خود بکشند. در ابتدا این کار باعث شد که بلک فرایدی تبدیل به یک رویداد یک  هفته ای شود و فروشگاه ها تا ۷ روز تخفیف به مشتریان خود می‌دادند. اما  رفته‌رفته روز شروع تخفیف‌های زودتر و زودتر شد. تا جایی که با شروع ماه  نوامبر، تخفیف‌های بلک فرایدی هم در بسیاری از فروشگاه‌ها شروع می‌شدند.

شروع زودهنگام تخفیف‌ها و افزایش مدت‌زمان تخفیف بلک فرایدی، تنها به  نفع فروشندگان نبود. بلکه خریداران و مشتری‌ها هم تا حدود بسیار زیادی از  این موضوع استفاده می‌کردند. به‌عنوان‌مثال دیگر هیچ فردی به‌خاطر ترس  تمام‌شدن تخفیف‌ها، بی‌دقت خرید نمی‌کرد و خوب به جنسی که انتخاب می‌کرد  توجه می‌کرد. همچنین به دلیل این که فرصت برای خرید زیاد بود، در یک روز  ازدحام نمی‌شد و فضای بیشتری برای گشت‌وگذار وجود داشت. علاوه بر تمام این  موضوعات، افراد فرصت بیشتری برای انتخاب و فکرکردن داشتند و می‌توانند  چیزهای بیشتری برای تعطیلات سال نو بخرند.

بلک فرایدی چه روزی است؟ تاریخ جمعه سیاه 1402

جمعه سیاه و خرید آنلاین

در سال‌های ۲۰۰۰ به بعد، رفته رفته اینترنت به میان آمد و تکنولوژی با  سرعت سرسام آوری پیشرفت کرد. پیشرفت تکنولوژی توانست بسیاری از سنت های  قدیمی و نحوه زندگی مردم را تغییر بدهد. یکی از این موضوعات که دستخوش یک  تغییر اساسی شد، خرید کردن بود. با روی کار آمدن درگاه های پرداخت آنلاین،  امکان خرید اینترنتی برای افراد فراهم شد و این موضوع شیوه زندگی انسان ها  را به کلی دگرگون کرد.

دیگر مردم ترجیح می دادند در خانه نشسته و هنگام تماشای تلویزیون با  خانواده خریدهای خود را انجام بدهند. در این بازه زمانی حتی تخفیف های روز  بلک فرایدی هم برای این که مردم را به فروشگاه ها بکشاند کافی نبود.  بنابراین رقابت بر سر جذب مشتری بیشتر،ش به دنیای مجازی و خرید اینترنتی هم  راه پیدا کرد. بلک فرایدی در دنیای خرید اینترنتی هویت خود را تغییر داد و  با نام دوشنبه سایبری یا سایبر ماندی شناخته شد. در این روز که آخرین  دوشنبه بعد از روز شکرگزاری است، تمامی فروشگاه های آنلاین روی اجناس خود  تخفیف می گذارند و مشتریان می توانند به راحتی از تخفیف های جمعه سیاه در  خرید آنلاین خود هم استفاده کنند.